Vrijdag 22 juli 2016

23 juli 2016 - Pai, Thailand

Pai is zo leuk en mooi. De natuur is nog bijna ongerept en als je 2 meter van de weg afloopt sta je nog echt in de jungle met bananen bomen, mango's etc. Heel mooi. Rondom het dorp worden alleen de dalen door boeren gebruikt; de bergen verder niet (anders valt de buffel natuurlijk om) en het is een belevenis om door dat landschap te rijden. Vandaag hadden we een toertje geboekt langs de meest toeristische plekjes rondom Pai. Het minibusje vertrok om 10:00 uur en zette eerst koers naar een mooi uitzichtpunt om de omgeving te kunnen overzien. Wel leuk, maar niet heel bijzonder.

De volgende stop was dat echter wel. Het werd de Lod Cave en die was werkelijk spectaculair. Onder leiding van een gids gingen we in groepjes van 4 (dat kwam mooi uit) via een mooi pad door het bos naar de ingang ervan om langs donkere paadjes uiteindelijk in 'zaal 1' uit te komen. Heel donker, maar de gids had gelukkig een lamp bij zich en dat maakte het wel apart zo. Met veel klimmen, donkere doorgangen en echt heel glibberige stukjes kwamen we uiteindelijk weer beneden bij de rivier terecht (nog steeds in de grot) waar we met een bamboevlot verder de grot in werden gebracht, Een heel smal wiebelig ding waar water doorheen kwam en waar werkelijk 1000-en dikke vissen naast zwommen in de hoop gevoerd te worden. We hadden aan het begin van de weg een zakje voer gekocht, dus dat kwam helemaal goed. Na een korte vaartocht kwamen we bij het laatste deel van de grot aan en was het weer klimmen geblazen, dit keer gehinderd door trapleuningen die werkelijk 2 keer zo dik waren door vleermuis uitwerpselen. Vastpakken was dus geen optie maar gelukkig ging het allemaal goed. Daarna gingen de vlotjes richting uitgang en stonden we na een stukje lopen weer naast de minivan. Heel geslaagd en heel leuk.

De volgende stop was een natuurlijke warmwater bron ergens op een berg in een bos. Daar wordt een stuk water van zo'n 10 bij 8 meter via natuurlijke manier verwarmd door de aarde en daar was ook gelegenheid om te zwemmen. Heerlijk warm, net alsof je in de sauna bent en erg grappig om al die hoofdjes van alle andere bezoekers naast elkaar in het water te zien. Het was er namelijk niet heel diep dus als je zat kon je nog net met je hoofdje boven water blijven. Ook dit was een leuke stop en het was heel mooi qua omgeving om zo in het water te zitten onder het geluid van vogels, met een libelle die over het water scheert (dat dier, niet dat tijdschrift) en alle mooie natuur om je heen. Super.

De volgende stop was een korte. Aan de kant van de weg was een kleine tempel met daarin wat biddende monniken en even verderop een groot sneeuwwit beeld van een boeddha. Dat is op zichzelf al bij diverse reistentjes een doel om naar toe te gaan, maar daar was het net niet bijzonder genoeg voor. Maar zo pakten we hem mooi en even mee en eerlijk is eerlijk: het beeld zelf was erg indrukwekkend.

En toen de laatste stop. Het was inmiddels 18:00 uur geworden en de zonsondergang, verwacht om 18:40 uur, zou heel mooi zijn vanaf een hoge berg, onderdeel uitmakend van de Pai Canyon. Het uitzicht vanaf de berg was inderdaad mooi en vanaf dat punt liepen er ook hele smalle paden met links en rechts loodrechte afgrond naar andere uitzichtpunten. Alleen Gino heeft een paar van die paden gelopen, de oudjes zijn lekker op een bankje blijven zitten. Van een mooie zonsondergang was echter geen sprake, want er was nagenoeg geen zon en alles was bewolkt. Helaas, maar het was een hele leuke dag en om 19:00 uur werden we weer in de hoofdstraat van het stadje afgezet.

Daar hebben Anja en Danny eerst nog even wat gedronken in een barretje, terwijl Claudia en Gino zich gingen omkleden (die hadden hun zwemkleren nog aan). Daarna zijn we weer herenigd en werd de avondmarkt aangedaan. Daar stonden talloze kraampjes met lekkere stukken vlees op stokjes, met Indiaas eten (ook wel eens lekker qua afwisseling), met een soort van Calzone pizza met vlees erin, met heerlijke pannenkoekjes etc. Kortom: het werd een soort lopend buffet die we hebben afgesloten in een bar om nog wat te drinken. Daarna waren we toch wel weer moe met zijn allen en zijn we naar de kamers gegaan. Na nog wat gelezen te hebben zijn we heerlijk gaan slapen en heb ik de wekker vandaag vroeger gezet om het blog te kunnen schrijven. Bij deze. Hopelijk is ie ook weer leuk om te lezen. Tot morgen!!!

1. Truus:
    23 juli 2016
    Echt weer een prachtig verslag wat een leuke dingen maken jullie mee. Ik wacht weer op het volgende verslag .Het is zo leuk om jullie te volgen dikke kus
  2. Ilone en Ton:
    23 juli 2016
    Wat prachtig en wat een belevenis,
    jullie hebben straks heel wat tijd nodig om dit allemaal te verwerken.
    Wat hebben jullie eigenlijk met al die komkommers van die olifanten gedaan? Of heeft Danny het de komende tijd erg rustig
    Enjoy !!! Xxxxc
  3. Anja & Danny:
    23 juli 2016
    We vroegen ons al al wie de vraag zou stellen Ilone :) Je hebt gewonnen. Die bananen, komkommers en sla hebben we in de vier prullenbakjes van de hotelkamers gepropt. Dat zal zeker de vreemdste vondst van die week (weken) zijn geweest.....
  4. Ina:
    23 juli 2016
    Geweldig wat jullie allemaal beleven en de natuur is prachtig ik geniet van de reisverhalen. Xxx Ina